تبلیغات
فال حافظ

كد آهنگ
مجتبی موحدی نژاد movahedi.mojtaba@yahoo.com - تاریخچه سبزوار

:درباره وبلاگ

:آرشیو

:پیوندها

:پیوندهای روزانه

:صفحات جانبی

:نویسندگان

:آخرین پستها

آماروبلاگ

دوشنبه 18 بهمن 1389-11:00 ب.ظ



چهارشنبه 6 بهمن 1389

*****تاریخچه سبزوار (( ساسویه))*****

نام سبزوار یا بیهق در کتیبه‌های کهن دیده نمی‌شود، اما مرحوم حسن پیرنیا در کتاب ارزشمند "تاریخ ایران باستان" جوین و سبزوار را جزء قلمرو پارتیان آورده که قبل از تشکیل دولت اشکانیان توسط پارت‌ها، جزو سرزمین خاصه آنها بوده است.

بیهق نام دیرینه ناحیه ای از خراسان بوده است که اکنون آنرا سبزوار خوانند، سبزوار از دیر زمان مهد دانش و فرهنگ بوده و جایگاه خاصی را از این نظر در میان شهرهای دیگر به خود اختصاص داده است. سابقه فرهنگی این شهر آن چنان با ارزش است که هر انسانی با اندک مطالعه و توجه در مورد آن به اهمیت مطلب پی می برد و این سابقه فرهنگی به زمان فتوحات اسلام و اوایل دوران حکومت اسلامی می رسد. بخصوص دوره حکومت اموی صحابه پیامبر که دوستدار خاندان اهل بیت علیه السلام بوده و مخالف حکومت ستم پیشه اموی به شمار می آمدند برای دور ماندن از فشارها و تهدید های آنان به خراسان، به خصوص شهر بیهق روی آورده و این دیار به عنوان پناهگاه آنان محسوب می شد و یا اگر مورد خشم والیان قرار می گرفتند برای تنبیه به این شهر تبعید می شدند. از جمله ابور فاعه که یکی از صحابه بزرگ پیامبر اکرم(ص)به شمار می آمد سرنوشتی بدین صورت داشت.از طرفی مزاج مسلمانان عرب آب و هوای خشک را می پسندید و مسلمانان پس از پیروزی بر ساسانیان بیشتر مناطق گرم و خشک را برای سکونت انتخاب می کردد و شهر بیهق به دلیل اینکه در منطقه کویری و خشک جای گرفته بود مورد پسند مسلمانان واقع شده و در این شهر باقی ماندند و با مردم بومی همزیستی نموده و خاندانهای مختلفی را بوجود آوردند که در کتاب تاریخ بیهق به این افراد از جمله قنبر غلام مولای متقیان علی (ع)و دیگران اشاره شده است.و از این خاندانها افراد بزرگواری در صحنه علم و ادب و زهد و تقوا پا به عرصه وجود گذاشتند که در پیشرفت و توسعه فرهنگ و تحولات سیاسی اجتماعی بیهق نقش بسزایی را ایفا کردند که به عنوان نمونه در صحنه فرهنگی باید به بزرگوارانی از جمله ابوالحسن بیهقی مؤلف تاریخ بیهق و ابوالفضل بیهقی صاحب تاریخ مسعودی و دیگران اشاره کرد.و نیز در صحنه تحولات اجتماعی باید به حرکت عظیم سربداران اشاره نمود که نهضتی شیعی را در مقابل ایلخانان مغول بوجود آوردند و این جوشش اجتماعی حکومت سربداریه را در حدود نیم قرن برقرارنمود.                                                                           

 شهر سبزوار توسط امیر عبد بن عاصر ابن گریز به اسلام روی آورد این شهرستان از جمله 4 شهر اولیه است که در ایران به مذهب اثنی عشری گروید (همدان ری کاشان سه شهر دیگر این مجموعه اند) فرهنگ غنی تشیع در این منطقه موجب شد تا سبزوار خاستگاه نهضت انقلابی و شیعی سربداران علیه حکام ستمگر مغول گردد.                                                               

نهضت سربداران که از روستای باشتین سبزوار آغاز شد رفته رفته قسمت اعظم نواحی مرکزی خراسان بزرگ تا حدود هرات و ولایت تومس(استان سمنان فعلی) را در بر گرفت و حکومت سربداران در این ناحیه از ایران تشکیل گردید. سبزوار پایتخت این سلسله شد و همین سربداران بودند که برای تحکیم مبانی فقهی تشیع از شهید اول خواستند تا یک دوره فقهی تالیف و به سبزوار ارسال دارد و کتاب لمعه را آن عالم بزرگوار به همین منظور تدوین نمود. بزرگانی چون ابوالفضل بیهقی مؤلف تاریخ مسعودی، ابوالحسن زید بیهقی، ابن یمین فریومدی و حکیم عالی قدر و فیلسوف شرق حاج ملاهادی سبزواری در این ولایت پا به عرصه گیتی نهاده اند. معروف است که شیخ طبرسی به مدت سی سال در این شهر سکنی گزیده و به قولی تفسیر مجمع البیان را در همین شهرستان تالیف نموده است. همچنین جا دارد از معلم شهید دکتر شریعتی که از کویر محروم این منطقه به جهان اسلام تقدیم شده است نیزیاد کرد.

دربیان لفظ و ریشه نام سبزوار این شهر کهن، سخنان گونه‌گونی در لابلای کتابها و نوشته‌ها به چشم می‌خورد.

در وجه تسمیه سبزوار نوشته‌شده است: که" و گفته‌اند که سبزوار را ساسویه بن شاپور الملک بنا کرده است و سبزوار در اصل ساسویه آباد بوده است و گفته اند پسر ابن ساسویه، یزدخسرو بود که خسرو شیر،خسرو آباد و خسروجرد را بنا کرده است.

مقدسی در کتاب« احسن التقاسیم» آنرا «ساوندان»خوانده است و چنین می نویسد دو شهرک سوزوار و خسروجرد در آن است.

گذشته از نقل قول‌های ابن فندق که بنیاد سبزوار را به ساسانیان نسبت داده‌است، آثار و شواهد باستانی بررسی شده در این شهرستان اهمیت این منطقه را تا مرحله استطاعت داشتن یکی از چهار آتشکده بزرگ ایران زمین، آذربرزین مهر، تأیید می‌کند. این بنا که بقایای آن یک چهار تاقی سنگی در کوههای ریوند سبزوار است سالیان سال است که سبزواریان را به تماشا نشسته‌است




تاریخ آخرین ویرایش:- -